6 mdr og igang med skemaden

29. februar 2012

Alder:
6 mdr.

6 mdr og igang med skemaden

Hej Helen

Nu hvor min datter er fyldt 6 mdr, sidder jeg lige med en skål blandede bolsjer af spørgsmål omkring kost og ernæring, som jeg håber du kan svare mig på.

Er det muligt at skrælle kartofler (og evt. andre rodfrugter) og stille dem i vand i køleskabet i nogle dage, for så at koge dem løbende til mos efterhånden som man skal bruge det? Tænker det lige vil kunne gøre det lidt nemmere i en travl hverdag, men er i tvivl om om næringsstoffer og vitaminer vil forsvinde. Hvis ja, hvor mange dage vil man max kunne gøre dette?

Skal vi ...

Annonce

... fortsætte med at bruge destilliseret vand, når vi laver flasker med modermælkserstatning?

Skal vi stadig skolde flasker og sutter inden brug?

Man kan i denne måned læse i Vores Børn at hvis man fryser mos ned i isterningebakker, risikerer man at det udløser ftalater. Men jeg har læst mange steder, inkl. herinde, at det er en god løsning. Hvad er din holdning til det? Jeg har nu lavet mos på den måde de sidste to måneder, og så får man jo helt dårlig samvittighed når man læser sådan.

Tak for hjælpen endnu en gang :)

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor